27 de set. 2008

EXERCICIS PER A TREBALLAR LA MEMÒRIA


Tant els familiars com els educadors han d'aprofitar les situacions ordinàries de les seves relacions i interaccions quotidianes per a "treballar" les diverses formes de memòria curt, mig i llarg termini, i tant les de naturalesa visual, auditiva o temporal com les de naturalesa espacial, d'esdeveniments, etc.
• Una manera senzilla i eficaç de realitzar-ho és iniciar qualsevol activitat amb la presentació visual o amb l'enumeració verbal dels objectes que són necessaris per al desenvolupament d'aquesta activitat, cridant prèviament l'atenció del nin perquè, després de fixar-se uns instants, pugui recordar-los i evocar-los, nomenant-los i preparant-los. Això pot fer a casa quan es para la taula, o es prepara el berenar, o al triar la roba que ha de posar-se, o es trien els materials que ha de dur al col·legi, o què ha de fer a continuació.
• Altra manera senzilla d'exercitar-la és fer-li participar en la recollida de la compra, o en la preparació del menjar. En el primer cas, el nen o jove pot guardar dos o tres coses en l'armari i després dir què és el que ha recollit. En el segon cas se li poden demanar dos o tres utensilis o ingredients, i el noi ha de lliurar-los.
• En el col·legi pot ser l'encarregat de repartir entre els seus companys els objectes que li digui la professora, o pot anar a l'oficina a demanar el material que es necessiti. També pot ser l'encarregat d'agafar el telèfon i donar els encàrrecs.
• Altres situacions ordinàries, molt beneficioses per a l'exercici de la memòria i per a l'ordenació temporal d'esdeveniments són aquelles en les quals l'alumne, quan acaba de realitzar les seves activitats, les relata pas a pas.

Estratègies que duen a l'èxit

• Mantenir la fixació visual durant uns segons en cada imatge.
• Afavorir la subvocalización (dir en veu baixa el nom de la imatge).
• La repetició.
• Repetició amb situació espacial.
• Si un alumne no és capaç de repetir una frase, al raonar el significat amb ell és molt possible que aconsegueixi repetir-la.
• Les frases relacionades amb els seus interessos són més fàcils de recordar: motivació especialment important en alumnes amb un baix nivell d'èxit.
• La situació o posició de l'instructor pot anar variant: des d'estar situat davant de l'alumne i repetint les ordres dues vegades, a repetir només una o donar l'ordre des d'altre lloc.
• Pot ser útil l'estratègia que l'alumne, des del moment que es comença donar l'ordre, faci un rastrejo o escombrat visual, buscant els objectes que ha d'utilitzar per a realitzar l'ordre.

Alguns exercicis
1.- Targetes d'associació A partir dels tres anys, els petits són capaços d'usar targetes d'associació. Amb elles es desenvolupa una memòria visual, doncs han d'acordar-se on es troben les dues targetes iguals. Primer se'ls mostren totes de cap per amunt i, a continuació, es col·loquen de cap per avall. Nosaltres mateixos podem fer aquestes targetes. Podem començar amb poques i amb elements fàcils d'identificar com colors.
2.- Videos i videos Com ja sabem, als nens els encanten veure les pel·lícules de dibuixos animats una vegada i una altra. Es tracta d'una bona pràctica i hem de procurar-se'l, fomentant el qual s'aprenguin els diàlegs, les cançons, la forma de parlar dels personatges... Hem d'aconseguir que aquesta activitat sigui més activa, preguntant-los què va dir el Rei León, demanant-li que ens canti “Colors en el vent”, etc.
3.- Què havia? Amb un nen en aquesta edat, ja podem realitzar aquest exercici que desenvolupa la memòria visual. Hauríem de col·locar, damunt d'una taula, diversos objectes. Després d'un temps perquè els observi, els retirarem. El nen haurà de recordar quins eren i posar-los damunt de la taula. Un grau major de dificultat consistirà en donar-li un ordre als objectes que el nen haurà de recordar també.
4.- De visita Podem aprofitar qualsevol visita que realitzem amb el nostre fill per a convertir-la en un exercici de memòria. Podem reptar-li o jugar amb ell a veure qui recorda després més elements d'una habitació, les cadires que havia. Altra variant consisteix en no avisar al nostre fill del joc i, al tornar de visita, preguntar-li què recorda en general, o si s'acorda de certes dades.
5.- Puzles Existeixen en el mercat puzles de colors molt vius i de poques peces, molt adequats per a l'estimulació de la memòria visual. AL triar les peces que han d'encaixar, han d'haver memoritzat quina part del dibuix és la qual falta. Aquests jocs són, per tant, molt adequats. Després d'haver completat el puzle, hem de motivar-los perquè ho tornin a construir, cada vegada en menys temps, ja que es tracta d'un exercici molt estimulant.

6.- De memòria Després de veure una pel·lícula de dibuixos, o haver llegit un conte amb moltes il·lustracions, demana-li que realitzi de memòria un dibuix sobre el que acaba de veure. D'aquesta manera, haurà d'exercitar la seva memòria visual. Si li costa un poc, podem ensenyar-li algun dibuix original durant cert temps i després retirar-se'l perquè s'esforci ell, encara que s'equivoqui.
7.- El joc dels escacs Un dels millors exercicis per a estimular la memòria consisteix en l'aprenentatge dels escacs. Es troben en l'edat ideal per a començar, especialment a partir dels quatre anys. Els avantatges d'aquest joc són nombroses i entre elles es troba el desenvolupament de la memòria. En primer lloc perquè han d'aprendre i recordar les bases del joc, com es mouen les peces (amb moviments molt diversos i complexos per a un nen)... En la mesura que els interessi el joc, aniran aprenent jugades i obertures. Es desenvolupa una memòria de tipus més pràctic, doncs no només han de repetir, sinó aplicar aquestes jugades apreses, ja que es tracta d'un joc creatiu.
8.- Poesies, embarbussaments i endevinalles Per a estimular la memòria auditiva són molt interessants les rimes que contenen nombroses poesies, embarbussaments, etc. Ajuden a la ment dels nostres fills a retenir nombrosos elements. Podem realitzar concursos de poesies, de trabalenguas, etc. Potser sigui bona idea aconseguir un bon llibre infantil de rimes.
9.- Simón Existeixen certs jocs comercials molt aptes per a desenvolupar la memòria. Un d'ells, cridat Simón, per a nois a partir de cinc anys, resulta realment adequat. Consisteix en un aparell que emet certs sons i els jugadors han de tornar a repetir aquests sons en el mateix ordre. Segur que tota la família passarà una estona molt divertida.
10.- Aprendre idiomes.L'ensenyament dels idiomes a edats primerenques, quan els nens es troben en el període sensitiu adequat, és altra activitat molt interessant per al desenvolupament de la memòria. Sense cap esforç aprenen paraules en altra llengua que recordaran durant tota la seva vida. Els nostres coneixements d'anglès, francès, etc., ajudaran que el nostre fill aprengui noves paraules..
11.- Jocs infantils Molts jocs infantils es basen en la memòria dels nois i noies. Per exemple, el famós de "Em vaig de viatge i em duc una pinta i un...". Cada jugador haurà de repetir el que digui l'anterior i afegir un nou element a la sèrie. Hi ha altres, amb cançons, que es basen en el mateix mètode, repetir tota una sèrie afegint nous elements: donar una palmellada, tocar-se els nassos, saltar, patear...
12.- Cançons infantils ALS nens petits els encanten les cançons, especialment si tenen una cassette que és seva i que poden posar quan ells vulguin. Hem d'animar-los que s'aprenguin de memòria les cançons i que les cantin diverses vegades. Podem organitzar un festival de la cançó en la pròpia llar, si ens aprenem nosaltres també les cançons.
13.- Contes de nens Per als nens és molt beneficiós que els contem contes. De petits, els encanta que els repetim el mateix una vegada i una altra. Quan ja l'hi sàpiguen, podem equivocar-nos a propòsit cert dia perquè siguin ells qui ens rectifiquin. També podem preguntar-los nosaltres quins va a ocórrer a continuació, etc. 14.- Passejos: muts i de coneixement Els passejos de coneixement consisteixen a aprofitar les sortides amb el nostre fill tant per a ampliar el seu vocabulari com per a exercitar la seva memòria. Primer, hem de ser nosaltres qui preparem el passeig i elaborem una llista amb set noms d'objectes nous per a ell. L'hi repetirem en certs passejos fins que els hi aprengui. Després, quan nosaltres assenyalem aquest objecte ell haurà de dir-nos el nom. A continuació, elaborarem altra llista de noms. Els passejos muts consisteixen a sortir amb el nostre fill al parc, per la ciutat, etc. sense intenció fixa. Serà al tornar a casa quan li preguntem per detalls del que ha vist