29 de nov. 2011
MATERIAL PER A DISCRIMINACIO L/D/R
Al CREDA LLEIDA he trobat aquesta activitat tan interessant per a treballar la discriminaci'o de sons D/L/R. La meva intenci'o es plastificar cada imatge per separat, i darrere fer els cuadradets en petit, amb la resposta correcta, per assegurar l-autocorrecci'o.
Podem deixar el material en una capseta al rac'o de llenguatge, o repartir les imatges en petits grups quan feim sessions d-estimulaci'o de llenguatge.
clika AQUI per anar al document
19 de nov. 2011
JOCS DE LEXIC I EXPRESSIÓ (L'ALBER)
Fa un parell d'anys (supòs que abans de la crisi!)al nostre departament varem comprar aquest material:
Són una eina molt molt útil, es treballa l'expressió oral d'una manera divertida pels nins, amb jocs tipus dominós, oques, memorys... Jo encara no he plastificat tots els jocs (són moltíssims) només els que més m'agrades. Per exemple: La ruleta (associació de significats), l'ovella negra (terç exclòs), el dau juganer (masculí-femení, singular-plural)... en fin, que si teniu doblers a la vostra escola aquest material em sembla una molt bona inversió.
He trobat per internet una petita foto amb tot el material ja plastificat:
18 de nov. 2011
JOC D'ATENCIÓ
Em sembla que darrerament estic utilitzant més aquest materials i activitats que ja coneixia de fa temps.
. Entre altres activitats, avui he treballat amb un dels alumnes amb transtorn greu de llenguatge, amb aquesta aplicació:
És una de les activitats -mireu l'apartat "coincidències" de "LA VACA CONNIE". Nosaltres la hem utilitzat al final de la sessió (sempre ens agrada fer alguna cosa més fácil i relaxada), per a recordar vocabulari, atenció i maneig del ratolí.
17 de nov. 2011
MATERIALS PER A TREBALLAR PRAGMÀTICA
Avui he tret del "baúl de los recuerdos" aquest material:
El vaig trobar fa temps al PICASA DE EUGENIA
Trob que és un material molt interessant, tant per a E.I com per a primària, dóna joc a utilitzar-lo de manera oral, escrita, fent dramatitzacions.
En principi el meu objectiu és deixar-ho com a material del "Racó del llenguatge", on els nins puguin fer tot sols aquesta feina, pot ser en parelles... A la meva escola tenim molts de nins amb necessitats a l
El vaig trobar fa temps al PICASA DE EUGENIA
Trob que és un material molt interessant, tant per a E.I com per a primària, dóna joc a utilitzar-lo de manera oral, escrita, fent dramatitzacions.
En principi el meu objectiu és deixar-ho com a material del "Racó del llenguatge", on els nins puguin fer tot sols aquesta feina, pot ser en parelles... A la meva escola tenim molts de nins amb necessitats a l
LA MEVA PETITA FABRICA DE CONTES
Ha costat, pero ja tenim al departament un nou llibre molt interessant el qual estic dessitjant posar en practica amb els alumnes. Es LA MEVA PETITA FABRICA DE CONTES
Es tracta d-un llibre de pestanyes amb frases escrites, el qual deixa moltes possibilitats de creacio de diferents histories.
Crec que anira perfecte per a partir del primer cicle, que ja poden llegir tot sols.
Es pot utilitzar per al treball oral, o en petit grups, per a treballar expressio escrita.
Si el trob molt util m-estic plantetjant aferrar un petit simbol d-ARASAAC devora de cada frase, per a fer/ho accesible a aquells alumnes que encara no llegeixen, o amb dificultats de comprensio oral o escrita.
Per suposat, posam aquest material a l-abast de tot el personal de la nostra escola.
16 de nov. 2011
ACTIVITATS PER A CASA (RR)
Entrada ràpida per a compartir aquest material trobat al blog SUSANA MAESTRA DE A.LMirau bé el blog de na Susana, té materials realment interessants!
15 de nov. 2011
EDUCACIÓ INCLUSIVA
Al blog Hacia una escuela inclusiva (gràcies!!) m'he trobat aquest complet document sobre educació i diversitat. Val la pena aturar-nos uns minutets per fer-hi una ullada
14 de nov. 2011
ACTIVITAT PER A TREBALLAR ELS SONS L-R-D
Com ja sabeu, les substitucions i assimilacions entre aquests fonemes són comunes, (i "caballo de batalla" )durant tota l'educació infantil i de vegades al primer cicle.
Hem de sabre (per si això ho llegeix qualsevol persona no especialista) que aquests tres sons són molt semblants (es denomina "el triangle alveolar"), amb casi el mateix modus i mateix punt d'articulació, sobretot la /r/ i la /l/, als quals només cambia la configuració de la llengua; durant l'emisió de /l/ l'aire surt pels laterals de la llengua i en la /r/ surt per l'apice, fent una petita vibració.
Entre la /d/ i la /r/ també la diferència és mínima, el modus d'articulació és el mateix, encara que la posició lingual canvia de linguo-dental (/d/) a linguo-alveolar (/r/).
TOT AIXÔ FA necessària molta precisió, tant a nivell lingual com de discriminació auditiva.
(No oblidem que moooltes vegades els nins no pronuncien be perquè no discriminen bé els sons!).
Aquesta dificultat sitúa el procés entre uns dels darrers en assolir, junt a altres com la articulació de "rr", "s" o travades.
Com ho embestim?
Primer de tot amb moltes activitats de discriminació auditiva d'aquest so: primer trobar paraules (discriminació amb suport auditiu) que comencin per un so determinat, que el contenguin, classificar les que el contenen o no, per a després classificar imatges (l'adult ja no dóna suport auditiu i és el propi nin el que ha de pensar com se diu la paraula).
Sempre ens pot servir el suport visual: Per això li hem d'explicar com es pronuncien aquests fonemes, que ens imiti i interioritzi aquesta posició)
A jo em serveix fer targetes amb el so escrit i devora un dibuix molt senzill d'una boca ben oberta amb amb una llengua molt prima col·locada darrera dels dents (L), una boqueta més tancada, amb un sonriure i la llengua col·locada igual, però més gruxada i tapant les dents laterals (R) i una boca amb una petita llengua que surt (D).
Una aplicació que ajuda en aquest procés :
Hem de sabre (per si això ho llegeix qualsevol persona no especialista) que aquests tres sons són molt semblants (es denomina "el triangle alveolar"), amb casi el mateix modus i mateix punt d'articulació, sobretot la /r/ i la /l/, als quals només cambia la configuració de la llengua; durant l'emisió de /l/ l'aire surt pels laterals de la llengua i en la /r/ surt per l'apice, fent una petita vibració.
Entre la /d/ i la /r/ també la diferència és mínima, el modus d'articulació és el mateix, encara que la posició lingual canvia de linguo-dental (/d/) a linguo-alveolar (/r/).
TOT AIXÔ FA necessària molta precisió, tant a nivell lingual com de discriminació auditiva.
(No oblidem que moooltes vegades els nins no pronuncien be perquè no discriminen bé els sons!).
Aquesta dificultat sitúa el procés entre uns dels darrers en assolir, junt a altres com la articulació de "rr", "s" o travades.
Com ho embestim?
Primer de tot amb moltes activitats de discriminació auditiva d'aquest so: primer trobar paraules (discriminació amb suport auditiu) que comencin per un so determinat, que el contenguin, classificar les que el contenen o no, per a després classificar imatges (l'adult ja no dóna suport auditiu i és el propi nin el que ha de pensar com se diu la paraula).
Sempre ens pot servir el suport visual: Per això li hem d'explicar com es pronuncien aquests fonemes, que ens imiti i interioritzi aquesta posició)
A jo em serveix fer targetes amb el so escrit i devora un dibuix molt senzill d'una boca ben oberta amb amb una llengua molt prima col·locada darrera dels dents (L), una boqueta més tancada, amb un sonriure i la llengua col·locada igual, però més gruxada i tapant les dents laterals (R) i una boca amb una petita llengua que surt (D).
Una aplicació que ajuda en aquest procés :
13 de nov. 2011
ACTIVITATS PER A PRONUNCIAR /f/ (CLIC)
El JClic sempre és un recurs útil, no? Els nins ja coneixen com funciona i estan més que avesats a fer feina amb aquest tipus d'activitats.
Però jo trob que la part fonològica sempre queda un poquet fluixa, ja que és molt difícil exercitar-la sense model adult, que sempre aporta la insistència, precisió i sobretot el "feedback"que el nin necessita.
En aquesta aplicació en concret trobareu l'activitat "grava`t i escolta't", que em sembla una manera diferent de fer al nin conscient de la seva articulació.
Esper que us sigui útil.