M'agrada aquest document perquè incloeix pautes per a mestres i pares.
27 d’oct. 2008
20 d’oct. 2008
LOS CIEN LENGUAJES DEL NIÑO
18 d’oct. 2008
JOCS D'EXPRESSIÓ ORAL
Enguany volia començar a col·laborar amb els tutors de primer cicle fent una sessió quinzenal d'estimulació del llenguatge oral a les aules, mitjançant jocs orals, cançons... al final, per diferents motius, no s'ha pogut fer. Ja serà un altre any... Això és una de les webs que havia consultat per a fer aquestes sessions.
ACTUALITZACIÓ: Sembla que aquest enllaç ha deixat de funcionar. Cliqueu AQUÍ per descarregar altres materials semblants
13 d’oct. 2008
AUDIOPUZZLES
LA WEB D'EN BIEL
JENNY HARRIS
SUPER SIMPLE SONGS
CAPSETES DE MÚSICA
8 d’oct. 2008
7 d’oct. 2008
ABSURDS VISUALS
Aquestes làmines es poden utilitzar en petit o gran grup per a desenvolupar expressió oral
Font: http://picasaweb.google.com/clauditacontardo/AbsurdosVisuales#
6 d’oct. 2008
DETECCIÓ DE PERDUES AUDITIVES
5 d’oct. 2008
AVALUACIÓ TALLERS E.INFANTIL
Aquí teniu el conte i registres que utilitzo per a avaluar la part de preverbal i fonologia als tallers d'infantil
4 d’oct. 2008
MAKING FACES
ESTIMULACIÓ DEL LLENGUATGE
COSES A TENIR EN COMPTE
* Utilitzar constantment un llenguatge clar i adult, evitant els diminutivos i el llenguatge infantilizado.
* Respectar el ritme personal del nen quan s'expressa. No interrompre-li quan conta una mica. No anticipar la seva resposta encara que tard en donar-la.
* Si el nen comet errors en el seu llenguatge, no riure aquestes incorreccions, repetir constantment l'expressió. Es pot utilitzar el mètode de correcció indirecta de les paraules del nen, responent-li freqüentment, repetint les seves frases, corregint les paraules mal aquestes i afegint les quals no diu, però sempre després que ell hagi acabat de parlar.
* Habituar al nen que sàpiga escoltar i que ell també sigui escoltat.
*Acostumar al nen que miri als ulls a la persona que parla, acudir quan se li crida, deixar el que aquesta fent i atendre al que se li diu, no interrompre als altres fins que no hagin acabeu el seu missatge. Que sàpiga escoltar fins al final.
ACTIVITATS I JOCS
1º. Esquema corporal....
Quan el nen està jugant amb alguna pepa, podem nomenar-li cada part del cos , assenyalar-la i tocar-la. Després farem que sigui ell mateix qui ho faci, formulant-li preguntes com: Què és això?....On té el nas la pepa?.... També podem aprofitar els moments del bany per a fer-li les mateixes preguntes sobre si mateix. DESCOBRIRÀ EL SEU PROPI COS!
2º. Els Colors.....
Mostrar-li al nen diversos objectes amb diferents colors i demanar-li per exemple que ens de "la poma vermella", "el llapis blau", etc.... Després se li suprimeix l'ajuda de donar-li el nom de l'objecte i solament se li demana el color. Per ultimo serà el nen qui faci les peticions a l'adult. ES DIVERTIRÀ!
3º. Què anem a fer?.....
Aprofitar qualsevol activitat quotidiana per a entaular una conversa amb el nen, un dia de neteja, la cura de les plantes, fer un pastís, etc.... Utilitzar l'activitat per a anar nomenant els diferents objectes que s'utilitzen, dir alguna característica dels mateixos, dir coses que siguin semblants, diferents, etc....
4º. Què hi ha aquí?...... E
s buscarà el que hi ha dintre de: la bossa de mà, la cartera del col·legi, la borsa de la compra, la borsa de lavabo, la caixa d'eines, la butxaca de l'abric, etc.. Cal fer que el nen busqui dintre de la bossa i vagi nomenant tot o que hi ha. Es poden treure tots els objectes i que el nen els vagi introduint dintre nomenant-los. Aquest exercici també es pot utilitzar matemàticament, introduint els nombres, agrupant etc..... QUANTES COSES!
5º. Anem a recordar.....
Qualsevol experiència passada viscuda pel nen pot servir-nos com punt de partida per a parlar amb ell, també podem explicar-li el procés de desenvolupament de cadascun d'aquests esdeveniments. Recordem, un viatge, una visita a casa dels avis, un natalici, una activitat en el col·legi, etc..... HO RECORDES?
6º. Anem a escoltar!
Gravar en un cassette sons que el nen haurà d'identificar. Aquests sons poden ser de: - animals ( ocells, gossos, gats, etc...) - medi ambient (una porta que es tanca, trons, pluja, gent, etc...) - instruments musicals ( una flauta, un tambor, etc...) - propi cos ( roncar, veu, tossir, riures, plors, etc..)
7º. Associació auditiva.....
una, dues i tres......! Digues-me coses que comencin per......
* "a" com avió, àvia........
* "e" com elefant, escombra...........
una, dues i tres...! Digues-me noms de...........
* Joguines, animals, fruites...........
un, dos i tres..! Un gegant és gran, un nan és.............. L'avi és vell, el nen és.................... Els gossos fan "guau", els gats fan...........
* Utilitzar constantment un llenguatge clar i adult, evitant els diminutivos i el llenguatge infantilizado.
* Respectar el ritme personal del nen quan s'expressa. No interrompre-li quan conta una mica. No anticipar la seva resposta encara que tard en donar-la.
* Si el nen comet errors en el seu llenguatge, no riure aquestes incorreccions, repetir constantment l'expressió. Es pot utilitzar el mètode de correcció indirecta de les paraules del nen, responent-li freqüentment, repetint les seves frases, corregint les paraules mal aquestes i afegint les quals no diu, però sempre després que ell hagi acabat de parlar.
* Habituar al nen que sàpiga escoltar i que ell també sigui escoltat.
*Acostumar al nen que miri als ulls a la persona que parla, acudir quan se li crida, deixar el que aquesta fent i atendre al que se li diu, no interrompre als altres fins que no hagin acabeu el seu missatge. Que sàpiga escoltar fins al final.
ACTIVITATS I JOCS
1º. Esquema corporal....
Quan el nen està jugant amb alguna pepa, podem nomenar-li cada part del cos , assenyalar-la i tocar-la. Després farem que sigui ell mateix qui ho faci, formulant-li preguntes com: Què és això?....On té el nas la pepa?.... També podem aprofitar els moments del bany per a fer-li les mateixes preguntes sobre si mateix. DESCOBRIRÀ EL SEU PROPI COS!
2º. Els Colors.....
Mostrar-li al nen diversos objectes amb diferents colors i demanar-li per exemple que ens de "la poma vermella", "el llapis blau", etc.... Després se li suprimeix l'ajuda de donar-li el nom de l'objecte i solament se li demana el color. Per ultimo serà el nen qui faci les peticions a l'adult. ES DIVERTIRÀ!
3º. Què anem a fer?.....
Aprofitar qualsevol activitat quotidiana per a entaular una conversa amb el nen, un dia de neteja, la cura de les plantes, fer un pastís, etc.... Utilitzar l'activitat per a anar nomenant els diferents objectes que s'utilitzen, dir alguna característica dels mateixos, dir coses que siguin semblants, diferents, etc....
4º. Què hi ha aquí?...... E
s buscarà el que hi ha dintre de: la bossa de mà, la cartera del col·legi, la borsa de la compra, la borsa de lavabo, la caixa d'eines, la butxaca de l'abric, etc.. Cal fer que el nen busqui dintre de la bossa i vagi nomenant tot o que hi ha. Es poden treure tots els objectes i que el nen els vagi introduint dintre nomenant-los. Aquest exercici també es pot utilitzar matemàticament, introduint els nombres, agrupant etc..... QUANTES COSES!
5º. Anem a recordar.....
Qualsevol experiència passada viscuda pel nen pot servir-nos com punt de partida per a parlar amb ell, també podem explicar-li el procés de desenvolupament de cadascun d'aquests esdeveniments. Recordem, un viatge, una visita a casa dels avis, un natalici, una activitat en el col·legi, etc..... HO RECORDES?
6º. Anem a escoltar!
Gravar en un cassette sons que el nen haurà d'identificar. Aquests sons poden ser de: - animals ( ocells, gossos, gats, etc...) - medi ambient (una porta que es tanca, trons, pluja, gent, etc...) - instruments musicals ( una flauta, un tambor, etc...) - propi cos ( roncar, veu, tossir, riures, plors, etc..)
7º. Associació auditiva.....
una, dues i tres......! Digues-me coses que comencin per......
* "a" com avió, àvia........
* "e" com elefant, escombra...........
una, dues i tres...! Digues-me noms de...........
* Joguines, animals, fruites...........
un, dos i tres..! Un gegant és gran, un nan és.............. L'avi és vell, el nen és.................... Els gossos fan "guau", els gats fan...........
GENERE I NOMBRE
LOTOS FONÈTICS
Com ja sabeu, les mestres d'A.L tenim dificultats per a trobar material publicat en català i, generalment, ho hem de fer nosaltres mateixes. Aquesta és una adaptació del loto fonético de CICERON (CEPE). Vaig afegir els sons del català /z/ i /v/
ORIENTACIONS PER A TREBALLAR AMB ELS LOTOS FONÈTICS
Es poden imprimir 2 vegades. La primera quedarà plastificada sencera (els 12 dibuixos) i l'altra s'ha de retallar dibuix a dibuix.
A. Loto tradicional: El nin va agafant les imatges d'una bosseta, diu el nom i col·loca la imatge en el lloc adient.
B. A la vegada que el nin treu la imatge explica alguna cosa sobre la mateixa
. Quinto: Es necessiten dos o més jugadors: Les targetes corresponents a cada cartró es mesclen a una bosseta. Es juga com al quinto de tota la vida.
D. Es reparteixen les imatges petites als alumnes, qui van montant una història en la qual han de sortir totes les imatges (cada nin decideix quan presenta la seva imatge). El nin més petits poden juntar-seperparelles i fer una frase en la qual surtan les dues imatges.
E. El nin treu dos imatges, diu el nom (es important recordar que l'objectiu principal és l'articulació correcta) i pensa en què es poden asemblar (o diferenciar).
E.
ORIENTACIONS PER A TREBALLAR AMB ELS LOTOS FONÈTICS
Es poden imprimir 2 vegades. La primera quedarà plastificada sencera (els 12 dibuixos) i l'altra s'ha de retallar dibuix a dibuix.
A. Loto tradicional: El nin va agafant les imatges d'una bosseta, diu el nom i col·loca la imatge en el lloc adient.
B. A la vegada que el nin treu la imatge explica alguna cosa sobre la mateixa
. Quinto: Es necessiten dos o més jugadors: Les targetes corresponents a cada cartró es mesclen a una bosseta. Es juga com al quinto de tota la vida.
D. Es reparteixen les imatges petites als alumnes, qui van montant una història en la qual han de sortir totes les imatges (cada nin decideix quan presenta la seva imatge). El nin més petits poden juntar-seperparelles i fer una frase en la qual surtan les dues imatges.
E. El nin treu dos imatges, diu el nom (es important recordar que l'objectiu principal és l'articulació correcta) i pensa en què es poden asemblar (o diferenciar).
E.
1 d’oct. 2008
PROGRAMES D'ESTIMULACIÓ DEL LLENGUATGE EN E.I
Aquests programes, trobats per internet, dónen moltes idees per a treballar tallers d'infantil